مجموعه چرم شروین شما را به خرید بهترین محصولات چرم دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

پوست چرم چگونه تهیه میشود

تهیه پوست: در روش سنتی تولید چرم، بیشتر از پوست گاو استفاده می­‌شود؛ زیرا در مرحله لش‌­زنی و سایر مراحل امکان صدمه دیدن پوست کمتر است و از سوی دیگر محصولات مرغوب­‌تری نیز حاصل می‌­شود.
شستشو: پوست­‌ها را ۳ تا ۶ روز در آب قرار می‌دهند تا نمک و حالت خشکی آن از بین برود. این نمک پس از جدا کردن پوست از لاشه به آن اضافه‌شده است.
موگیری یا عورام­‌کاری: در این مرحله پوست را در خمره­‌های لعابی حاوی «محلول آهک» قرار می­‌دهند. بعد از ۴ تا ۶ روز محلول آهک بافت‌های پوست را از هم بازکرده و موهای آن را نرم می‌­کند. در ادامه پوست را از خمره بیرون آورده و آویزان می­‌کنند و با کارد ویژه‌ای آن را عورام‌کاری می­‌کنند (موهای روی پوست رو جدا می‌کنند). در این مرحله به پوست‌ها «توله آهکی» نیز گفته می‌شود.
لش‌زنی: پس از عورام‌کاری، چرم که در این مرحله اصطلاحاً به آن «خام» گفته می‌شود را به خمره دیگری منتقل می‌­کنند و روی آن «آرد جو» می­‌پاشند. عمل تخمیر باعث می­‌شود پوست ورم ‌کرده و نسبت به مواد دباغی حساس شود. با این کار گوشت­‌های اضافی روی خام شل شده و آهک‌هایی که قبلاً روی آن پاشیده­‌اند خنثی می‌شود. این فرایند که «آرد جو کردن» نامیده می‌­شود در زمستان ۲۰ روز و در تابستان ۱۵ روز طول می­‌کشد. پس از طی شدن این زمان پوست‌ها را از خمره بیرون آورده و روی یک تیر که اصطلاحاً به آن «خارچوغ» گفته می‌شود، می‌گذارند. سپس گوشت‌های اضافی آن را جدا می‌کنند که به این عمل «داس کردن» می‌گویند، داس چاقویی‌ست که دارای دو دسته است. بعد از این مراحل دوباره خام را به مدت ۳ تا ۴ روز در خمره آرد جو می­‌گذارند تا پخته شود.
نمک پاشیدن: در این مرحله پوست‌ها را ۳ تا ۴ روز در ظرفی عمیق (قدح) گذاشته و روی هر کدام نمک می­‌پاشند.

فاطمه مفیدی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

مجموعه چرم شروین شما را به خرید بهترین محصولات چرم دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید